Followers

Thursday, August 19, 2010

Kadang-kadang..

Perangai dan sikap manusia ade mcm2..Ada yang baik,sangat baik, jahat, separuh baik, separuh jahat, nakal, degil, hati batu, hati lembik, berpura-pura, batu api, jiwa kasar, jiwa lembut, jiwa rapuh, kepochi bla…bla…bla…

Banyak sangat jika mahu di tulis satu-persatu. Di mana-mana kita akan jumpa macam-macam jenis manusia ini.Almaklum rambut same hitam hati lain2.. Tak payah ambil contoh jauh-jauh. Cukup kalau ambil contoh di sekeliling kite.. tmpat keje, kejiranan, dunia cyber esp penulisan blog membolehkan kita tahu orang itu macam mana..

Kadang-kadang tanpa sedar kita telah membuat kesilapan..
Kadang-kadang tanpa sedar kita bersikap pendengki..
Kadang-kadang tanpa sedar kita bersifat cemburu..
Kadang-kadang tanpa sedar kita kuat sensitif..
Kadang-kadang tanpa sedar kite rase kite sorang je bagus..
Kadang-kadang tanpa sedar kite terprovoke orang lain..
Kadang-kadang kita rase kite je yg betul,orang lain jahat,busuk ati,dengki kat kite..
Kadang-kadang tanpa sedar kita cuba mengambil tahu hal orang..
Kadang-kadang tanpa sedar kita bersikap ego..
Kadang-kadang tanpa sedar kita emosi tidak tentu pasal..
Kadang-kadang tanpa sedar kita bersifat berpura-pura
Kadang-kadang tanpa sedar kita bersifat tidak matang..
Kadang-kadang tanpa sedar kita telah sakitkan hati seseorang..
Kadang-kadang..............

Aku paling takut kalau aku tanpa sedar telah sakitkan hati orang. Paling takut.Spt kate2 best fren aku,, kkdg kite rase kite dah betul, tp sebenarnye tidak..Jadi aku cuba lebih berhati-hati.Tp antra hikmah yg aku nmpak bile aku penah buat silap,aku jadik lebih kuat,aku jadik sgt berhati2 dlm memilih kawan (dulu aku senang sgt pcaye kat kawan)..Dan aku sangat cube untuk tidak membuat kesilapan yg same..ape gune buat silap kalu x belajar dr kesilapan,kan..kannn..

Tiada manusia yang sempurna dalam dunia ini walaupon engkau kaya hatta anak raja sekalipun.Kite ni bukannya golongan Nabi & Rasul yg memiliki sifat maksum (yg bersih drp dosa)..
Aku paling tidak suka batu api & stab back.. Ya Allah jauhkan aku drp golongan ini.. Cukop2la zmn2 skolah dulu.Biasela dulu x matang,peel budak2.. skrg dah jadik mak budak kenelah ubah.. kenelah profesional.

Smoga di bulan baik ini kite bermuhasabah.. Ya Allah jauhkan aku drp perasaan yg tak elok..jauhkan aku daripada prasaan dendam..Aku nak maafkan sesape yang penah buat silap kat aku..

Smoga dipertingkatkan keimanan, diberi rahmat & rezeki..Rezeki ni bukan dalam wang ringgit je.. Tapi luas..Teramat luas rahmat Allah..semoga diberikan kesihatan yang baik,jauh dari segala malapetaka..

Semoga aku,keluarga, sahabat,kawan2 sekeliling & cyber dirahmatiNya.. Amin.. Dan salam Ramadhan utk semue..smoga ibadah kite diterimaNya..Al-Rahman, Al-Rahim..

P/s: Dah 9 ari pose baru nak wish salam ramadhan,,punyela tertinggal bas,hehe..

2 comments:

  1. yer betul faz..mcm2 peel..sebenarnya dalam tak sedar kita pun kdg2kala tergolong dalam peel tu jugak..manusia tak sempurna...mudahan Allah sentiasa ampuni dosa2 kita..amin..

    selamat berpuasa untuk FAZ

    ReplyDelete
  2. betul tu.. syaitan akan slalu ambik kesempatan bisikkan bnde2 jahat ni..Nauzubillah..

    ReplyDelete